Майже половина українських підлітків проводять у соціальних мережах від 4 годин на добу. А зараз, коли діють карантинні обмеження, все більше дітей навчаються дистанційно. Час, який вони проводять у гаджетах, лише збільшується. Норми, скільки дитина може знаходитися онлайн, як такої немає.
Розпізнати залежність можна так: по-перше – побачити негативний результат цього захоплення. Дитина може або не їсти, або не вчитися, або не спати. Залежність повинна щось обмежити. По-друге, залежність потребує часу. Не можна сказати, що якщо на карантині підліток проводив багато часу перед телевізором, то це вже залежність. Іншого заняття банально не було. Але, якщо є альтернатива, але дитина все одно продовжує сидіти за телевізором – то це вже і буде залежність. Залежність – це не звичка. Це невідчепна потреба, інакше “світ не милий”. А там, де є негативна дія – не їсть, не спить, кошмари сняться, в школі не встигає з уроками, не має друзів, марніє – оце і є залежність патологічна, якої потрібно позбуватися.
Подолати ґаджетозалежність підліткам повинні допомогти батьки, їхня наполегливість та заміна захоплень. Батьки повинні зрозуміти, що залежність дитини від ґаджетів – це наслідок того, що вони не бачили дитину раніше та приділяли їй недостатньо уваги. Інакше б дитина залежною не була. Діти – продовження сімейних традицій, а не щось нове. Багато дітей мають проблеми з читання – це 13-14%, тому вони заміняють читання відеорядом з соціальних мереж. Вони від відео щасливі, це компенсація їхнього навантаження чи морального конфлікту у школі.
Є декілька способів подолання залежності від гаджетів, розглянемо детальніше кожен із них.
Спосіб 1. Контакт довіри.
Якщо просто відібрати телефон у дитини, це не викличе нічого, крім агресії, так як будь-який вплив на дітей завжди викликає у них відповідну реакцію. Крім того, в знак протесту, дитина створить безліч конфліктних ситуацій, які тільки погіршать становище. Не забувайте, що залежність має дуже сильні механізми і боротися з ними потрібно поступово і мудро.
- Почніть цікавитися, що пізнавального дитина дізналась, використовуючи телефон. Чим їй подобається та чи інша гра, відео, які в них герої, як їх можна охарактеризувати. Ні в якому разі не засуджуйте, просто слухайте. Досить поцікавитися один раз в день, наприклад, перед сном.
- Спробуйте пограти разом з сином або донькою або попросіть дозволу поспостерігати як він або вона грає. Упускаючи всі негативні коментарі, які могли бути сказані, звертайте увагу тільки на реальні досягнення дитини і на цікаві для вас моменти.
- Спокійно і позитивно проаналізуйте разом з дитиною, чому для дітей і дорослих використання смартфона може бути таким захоплюючим і які ще захоплюючі події і заняття можуть бути в житті.
- Не намагайтеся відразу повністю відволікти дитину від телефону. Але поставте їй обмеження. Щоб пограти в телефон, вона повинна зробити певні, бажано цікаві для дітей, завдання, але навіть після цього, перш, ніж пограти в свою улюблену гру, нехай вибере гру на розвиток уваги, пам’яті, логічного мислення. Мотивуйте свої прохання не спробою відволікти дитину від телефону, а її відповідальністю відповідно до віку.
Спосіб 2. Рівноцінний обмін.
Щоб допомогти дитині подолати залежність від смартфона, необхідно запропонувати їй рівноцінний обмін. В іншому випадку, все що в підсумку отримає і дитина, і батьки, це невротичні розлади та зіпсовані на довгі роки відносини. Який же рівноцінний обмін батьки можуть запропонувати дитині, щоб відвернути її від телефону?
- Організуйте команду, залучаючи якомога більше знайомих дитині дорослих і дітей для спортивної гри на вулиці або придумайте квест для своїх дітей, в результаті якого вони отримають невеликий заохочувальний приз у вигляді ласощів або іграшки. Проводьте подібні заходи якомога частіше. А згодом постарайтеся переконати дітей записатися в спортивну секцію.
- Запросіть друзів дитини або зберіться сім’єю для гри в настільну гру. Обговоріть, що можна було б змінити в цій грі, щоб зробити сюжет більш цікавим. Спробуйте створити настільну гру разом. Для цього, звичайно, доведеться креслити, малювати, вирізати, клеїти. Допоможіть дитині зробити це, встановіть правила і пограйте разом в вашу спільно-створену гру.
- Запропонуйте дитині змагання, хто краще намалює його улюбленого, або актуального в цей момент, ігрового героя. Проведіть якийсь час, малюючи разом, а потім порівняйте, що вийшло. Це заняття може бути дійсно веселим і цікавим.
- Разом зліпите або виріжте з паперу кілька ігрових героїв і спробуйте пограти ними, використовуючи сюжет вже існуючої гри, або створюючи сюжет в ігровому процесі.
Спосіб 3. Асиміляція.
Як то кажуть, кращий вплив на дитину, це власний приклад. Якщо батьки проводять велику кількість часу за гаджетами, відучити дитину від телефону буде практично неможливо.
- Щодня укладайте парі з дитиною, хто довше протримається без гаджетів. Нервова система дитини дуже чутлива, тому, звичайно, для дитини виграти парі буде набагато складніше. Але ідея полягає якраз в тому, щоб дати їй можливість виграти. Якщо один з батьків програє парі і визнає свою залежність від телефону, дитині буде легше визнати свою, але в той же час вона відчує себе досить сильною, щоб впоратися з цим.
- Встановіть правила для всієї родини. У певний час, наприклад, під час їжі і перед сном, ніхто не використовує гаджети. Хто не втримається, повинен буде помити посуд, прибрати в будинку або зробити будь-яку іншу суспільно-корисну роботу. При цьому морально підтримуйте дитину, зробивши основний акцент на її досягненнях.
Існує ще один спосіб для тих батьків, які не в змозі, з певних причин, допомогти дитині впоратися із залежністю від гаджетів. В цьому випадку, вихід тільки один. Надіслати дитину до санаторію. На даний момент вже існують санаторії або табори, створені спеціально для дітей із залежністю від телефонів, де дитина отримає кваліфіковану допомогу. Там також можна проконсультуватися з фахівцями, яким чином вести себе з дитиною після повернення і як налагодити з нею відносини.
Автор: фахівець із соціальної роботи Неоніла Кошай