
Карантин змусив багатьох залишити офіси і працювати віддалено. А це занадто багато екранного часу, брак кордонів між роботою і домом, нескінченні відеоконференції. Як уникнути професійного вигорання працюючи з дому? Чому робота з дому так виснажує?
Невербальна комунікація.
По перше ви позбавлені всіх тонкощів невербальної комунікації. Адже на екрані видно лише самотні голови, що навряд чи можна порівняти з реальним людським контактом. Нам потрібно докладати зусиль, щоб обробити невербальні підказки. Мозок концентрується на міміці, тонові та висоті голосу, мові тіла, на картинці позаду спікера (шпалери в його кімнаті, книжки на полицях, раптова поява дітей чи домашніх тварин) – все це споживає багато енергії.
Сумнів у собі.
Людям також дуже важко не дивитися на власне обличчя, вони аналізують, який вигляд мають на екрані. Паралельно у голову закрадаються думки: “А чи слухають мене інші? Чи, може, вони читають зараз пошту, або зайняті своїми справами?”
Брак спілкування.
Помітна цікава тенденція: навіть ті люди, які роками працювали дистанційно, почали скаржитися, що продовжувати працювати онлайн їм стає дедалі складніше. Вони стали жити в очікуванні фізичних зустрічей, під час яких можна випити кави з колегами, обговорити робочі моменти, пожартувати.
Брак звичних ритуалів.
Зверніть увагу на процес і режим дня. Навіть якщо ви не любили їздити на роботу, це був якийсь ритуал, який проводив межу між роботою і домом. А це необхідно людині. Для багатьох ті маленькі перерви протягом робочого дня — випити чашечку кави або поговорити з колегою — теж зникли. Під час подібних ритуалів, ви могли зібратися з силами, налаштуватися на роботу і впорядкувати думки перед новим ривком.
То як правильно органузватися та відтворити межі між робочим та домашнім працюючи з дому?
Контролюйте ритм.
У першу чергу контролюйте ритм. В цьому контексті ритм — це те, як ми чергуємо енерговитратні події з тими, що нас підживлюють. Так, можна запланувати менше відеоконференцій — не забувайте, що вони вимагають енергії. Або почати виділяти час для відпочинку після відеоконференцій. Ви можете взяти до уваги час доби. Подумайте, в який час ви особливо сповнені енергії й залиште решту часу для спокійної роботи.
Робоче місце
Що стосується вашого робочого місця, організуйте його так, щоб позначити межі. Навіть якщо ви працюєте на кухні, обладнайте повноцінне робоче місце.
Особистий простір
Що стосується особистого простору, то кожен день залишайте час, щоб усамітнитися, зокрема від дітей. Це дійсно дуже важливо, щоб емоційно не вигоріти.
Заведіть будильник.
Використовуйте будильник не тільки, щоб прокинутися, а щоб закінчити роботу. Часто ми просто не помічаємо, як летить час і встаємо з-за робочого столу набагато пізніше, ніж треба. Так, дозвольте собі працювати від дзвінка до дзвінка. Продзвенів будильник — вимикайте все та йдіть відпочивати.
Обідня перерва.
Зробіть повноцінну обідню перерву. Працюючи в офісі, ви годину їли, читали або розмовляли з колегами, а тепер вам не треба нікуди йти, тим більше, що багато хто працює одразу ж на кухні. Вимикайте все, не забирайте у себе можливість відпочити, переключитися з робочих завдань на турботу про себе. Тим більше, що шкідливо одночасно їсти і займатися розумовою діяльністю.
Телефонуйте колегам.
Так, буває, що між колегами виникають спірні ситуації та непорозуміння, тому краще зателефонувати і проговорити все, ніж написати. Ви так не зможете висловити своє невдоволення на всі 100 відсотків, а через це залишаться негативні емоції, тож можете зірватися на домашніх. Негатив у домашній обстановці несприятливо позначиться і на роботі.
Списки справ.
Щоб не відчувати провину за те, що ви мало працюєте, складіть список завдань на день. Вони повинні бути максимально точно сформульовані і здійсненні. Якщо це велике завдання на кілька днів, розбивайте його на підзадачі. По мірі виконання ставте галочки і ви будете бачити свій прогрес. Ніхто, навіть ви самі, не зможе дорікнути вам у неробстві, коли вся робота зафіксована на папері або в спеціальних застосунках.
Крім того не забувайте про фізичну активність, виділяйте час на хобі і на спілкування з сім’єю. І тоді професійне вигорання від роботи вдома вам не загрожуватиме.
Статтю підготовив практичний психолог: Коцюк Олександра