З розвитком інтернет-технологій і розширенням інтернет-простору збільшується ймовірність зіткнення з шахрайством. Останнього часу популярність набув фішинг – різновид шахрайської діяльності, метою якої є отримання доступу до конфіденціальної інформації користувача (логінів, паролів, даних банківських карт). Фішингові повідомлення спонукають до негайних дій, не залишаючи часу на роздуми. Шахрайські повідомлення найчастіше надходять від імені відомих брендів і впливають на емоційне сприйняття інформації. Вони можуть: викликати тривогу за стан своїх банківських рахунків; обіцяти грошові вигоди з докладанням мінімальних зусиль (лотереї, повідомлення про можливий неочікуваний спадок тощо); пропонувати фінансові угоди з неймовірно вигідними умовами; закликати до пожертв після інформаційних новин про стихійні лиха або звертатися до Вашого милосердя, пропонуючи допомогти хворим дітям. Шахраї використовують не лише розсилку листів на електронні адреси, але й онлайн-оголошення, результати пошукових систем, імітацію спливаючих вікон з системними повідомленнями, розповсюдження інформації у соціальних мережах. За оцінками фахівців 70% фішингових атак в соціальних мережах мають успіх. Це обумовлено тим, що більшість користувачів інтернету не надають належної уваги кібербезпеці.
Які моменти вказують на те, що це фішингова атака:
-
повідомлення на електронну пошту надходять з адрес не внесених до адресної книги;
-
фішингові повідомлення можуть містити орфографічні помилки;
-
такі повідомлення пропонують перейти за посиланням, щоб уникнути можливих проблем;
-
в шахрайських повідомленнях завжди міститься заклик про введення пароля, особистих даних, даних про фінансові рахунки.
Для того, щоб захистити себе від шахраїв-фішерів:
-
заведіть собі декілька поштових адрес, одну з яких використовуйте лише для особистого спілкування, іншу – для публічного доступу;
-
візьміть собі за звичку ніколи не відповідати на спам;
-
замисліться про наслідки, перш ніж перейти за запропонованим посиланням, воно може вести на фішінгові сайти;
-
користуйтеся спам-фільтрами;
-
своєчасно оновлюйте свій інтернет-браузер.
Якщо у Вас виникла підозра, що Ви стали жертвою інтернет-шахрайства, змініть паролі на всіх акаунтах, які могли стати метою шахраїв; зверніться у банк з повідомленням, що Вашими даними можуть скористуватися шахраї, заблокуйте рахунки; ведіть моніторинг банківських виписок і звітів про операції з кредитною карткою. Уважність і обережність в інтернеті захистить Вас від зайвих хвилювань і не дозволить стати жертвою шахраїв.
Надія Крещук – юрисконсульт
Хмельницького міського Центру
соціальних служб для сім’ї, дітей та
молоді